Berapa perlu anda labur untuk miliki rumah idaman?

7 Sebab Melabur ASB

sebab-melabur-ASB
ASNB Logo
ASNB Academy

5 minit masa membaca

Membuat pelaburan adalah penting untuk menjana pandapatan pasif.

Apabila membuat pelaburan, antara perkara penting yang perlu diberi perhatian ialah risiko dan pulangan.

Hukum alam menyatakan lebih tinggi pulangan, lebih tinggilah risikonya.

Jadi pelabur perlu membuat pilihan bijak dan memberi keutamaan kepada instrumen pelaburan yang bersesuaian dengan profail dan kemampuan diri.

Bagaimanapun ada instrumen pelaburan yang sesuai untuk semua (bergantung kepada kelayakan melabur) yang sepatutnya menjadi pilihan utama apabila seseorang itu ingin melabur. Ini kerana instrumen ini mempunyai ciri unik yang tidak dimiliki oleh instrumen pelaburan lain. Instrumen berkenaan ialah unit amanah harga tetap yang diuruskan oleh Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB). Berikut ialah sebab mengapa unit amanah harga tetap perlu menjadi pilihan pelaburan anda.

Harga Tetap

Unit amanah harga tetap ini sebenarnya sangat unik kerana ada 6 sahaja di negara ini iaitu ASB, ASB2, ASB 3 Didik, ASM, ASM 2 Wawasan dan ASM 3. Jika anda melabur dalam unit amanah selain daripada keenam-enam unit amanah ini, harga seunitnya berubah setiap hari dan anda berdepan risiko kehilangan modal (wang yang dilaburkan).

Bagi unit amanah harga tetap seperti ASB, harga seunit adalah tetap pada RM1 manakala untuk unit amanah harga berubah, harga seunitnya mungkin naik atau turun setiap hari. Oleh kerana ASB ialah harga tetap, ia boleh dikatakan sama seperti simpanan.

Jadi apa saja matlamat anda, beli rumah ke, bina tabung pendidikan atau tabung persaraan atau sebagai tabung kecemasan, ASB memang pilihan terbaik. Sebab apa? Sebab esok atau lusa atau tahun depan, duit yang kita laburkan dalam ASB itu tetap ada. Kalau disiplin kita tinggi, bertambah-tambah pula jumlahnya. Jadi kalau nak hati tenang bila melabur, melaburlah dalam ASB.

Risiko Rendah

Walaupun ASB ialah unit amanah, namun risiko pelaburannya ‘sangat rendah’ kerana ia berharga tetap. Ini bermakna kalau anda melabur RM100, sampai bila-bila la duit anda tu tak berkurang, malah ia akan bertambah kerana anda menerima pulangan setiap tahun. Itupun kalau anda tak keluarkan semula wang yang anda laburkan tu la.

Jadi jangan biarkan duit anda tidur dalam akaun simpanan, dapat je gaji…labur la dulu..baru belanja.

Pulangan yang Kompetitif

Bercakap pasal pulangan atau dividen tahunan inilah sebenarnya bahagian paling best bila kita melabur dalam ASB. Ye lah mana tidaknya, dalam pelaburan ni orang selalu cakap, lebih tinggi risiko, lebih tinggila pulangan. Maksudnya, kalau nak dapat pulangan sebanyak 10 peratus dari duit yang kita laburkan, melaburlah dalam pasaran saham yang berisiko tinggi tu. Tapi silap haribulan, bukan untung tapi rugi yang kita dapat. Ye lah, sebab pasaran saham ni tak menentu prestasinya. Hari ini untung, esok boleh rugi…

Tapi ASB ini lain sikit sebab sejak dilancarkan pada 1990, pelabur sudah menerima purata dividen tahunan sekitar 7-8 peratus hasil pelaburan mereka. Hmmm mana nak dapat pelaburan macam ASB ni, risiko rendah tapi pulangan kompetitif.…ha masih tak nak berlari lagi ke…. apalagi jom la melabur sekarang.

Modal Pelaburan Kecil Sahaja

Masih tak melabur juga sebab alasan “Tak de duit la..kadang-kadang soru pun miss’. Hmmm…jangan jadikan itu sebagai alasan sebab kalau nak melabur dalam ASB ni, RM10 pun dah cukup untuk mulakan pelaburan.  Lepas tu tambah RM10 boleh, RM100 boleh, RM200 boleh. Tambahlah pelaburan pada bila-bila masa mengikut kemampuan sampai penuh limit ASB sebanyak RM300,000 tu…jadikannya salah satu matlamat kewangan anda tau.

Bayangkan kalau anda ada RM100,000 dalam ASB dan dividen yang diberikan pula ialah 5 peratus, hmm…hujung tahun anda dapat RM5,000…sapa nak bagi????

Boleh Melabur Bila-Bila Masa

Tak de paksaan dalam jumlah pelaburan atau bila anda nak melabur…kalau bulan ni nak melabur RM10 boleh, nak melabur RM1,000 pun boleh.

Pelaburan dalam ASB ni berbentuk tunai, dan terpulang kepada anda untuk melabur pada bila-bila masa yang dirasakan sesuai. Kalau anda nak ambil pinjaman pun ada ditawarkan oleh bank tertentu. Pilih mana yang sesuai dengan disiplin diri dan kemampuan anda.

Anda juga boleh melabur menerusi portal myASNB dan membuat pelaburan automatik setiap bulan menerusi kemudahan Auto Labur. Tak perlu bimbang terlupa lagi, langgan saja Auto Labur dengan pelaburan bulanan serendah RM10.

Yang penting duit tu jangan simpan aje bawah bantal atau dalam bank, laburkan aja dalam ASB setiap bulan supaya dapat pulangan tiap-tiap tahun. Orang kata sikit-sikit lama-lama jadi bukit.

ASB Diurus Permodalan Nasional Berhad (PNB)

PNB ialah pengurus dana terbesar negara yang bertanggungjawab menguruskan duit pelabur ASB. Dengan reputasi dan pengalaman PNB, kita tidak perlu risau dengan duit yang kita laburkan dalam ASB. Orang kata, biarlah kita tenang, tapi PNB yang pening uruskan duit kita. Setakat ni, pulangan kepada pelabur ialah dividen yang kompetitif, takkan la masih tak nak melabur.

Mudah Nak Melabur

Memang mudah sangat nak melabur dalam ASB ni, mana tidaknya ada 32 Cawangan ASNB diseluruh negara manakala gabungan ejen ASNB seperti Pos Malaysia, Maybank, RHB Bank, CIMB Bank dan BSN mewujudkan rangkaian lebih 2,700 cawangan yang anda boleh kunjungi untuk melabur dalam ASB.

Malas pergi kaunter, boleh melabur online sahaja menerusi portal myASNB. Malahan ada kemudahan AutoLabur untuk pelaburan automatik setiap bulan. Semuanya percuma sahaja.

Selain itu, boleh juga melabur secara online menerusi portal myASNB atau Maybank2u, CIMBClicks, RHBNow atau AffinAlways. Ha..kan senang tu…melabur pun dihujung jari sahaja, tidak perlu susah payah beratur atau cari tempat letak kereta.

Apa lagi..jom la melabur.

Nak maklumat lanjut, klik saja www.asnb.com.my.